10.10 Magic of the Alps

Heräsimme aamulla klo 7 aikoihin huonosti nukutun yön jäljiltä. Menimme aamupalalle. Siinä kohdin meinasi tulla ensimmäisen kerran itku, koska aamupalapöydästä ei löytynyt ruisleipää saati puuroa.
Linkka lähti kohti alppeja klo 8 tienoolla.Linkassa meinasi tulla toisen kerran itku, koska villasukat jäivät hotellille ja alpeilla on kylmä. Mieliala koheni onneksi äkkiä, koska maisemat olivat jo matkan varrella upeita.
Pääsimme perille eikä papereitakaan tarkastettu, vaikka siirryimme Sveitsistä Ranskan puolelle.
Chamonixin kylästä lähdimme hissillä ylös 3842m korkeuteen. Joku sanoi linkassa, että alpit ovat kaunein asia maailmassa. Minä vastasin, ettei mikään voita pohjalaasten lakeuksien kauneutta. En peru puheitani, mutta kyllä lakeuret saivat loistavan kilpailian.

Huipulla oli lasinen koppi, jonne pääsi seisomaan.  Kun siinä seisoi ja ihmetteli silmän kantamattomiin jatkuvaa valkoista kauneutta, alkoivat omat ongelmat tuntumaan pieniltä ja typeriltä.

Oppaan mukaan ilmanpaine huipulla on vain n. 60% normaalista. (kemian työkurssin laskut kertoivat sen olleen 69%)

Laskeuduimme n. 1000m alas ja törmäsimme retkeilijöihin ja tavatavattoman kesyihin alppinaakkoihin.

Toisen pullon korkki on avattu ja suljettu 3483 m korkeudessa. (huippu+maa-käsi väli n. 1m). Minä tiedän miksi pullo menee ruttuun. Tiedätkö sinä?

Chamonixin kylästä suuntasimme kohti Montreux'ia, jossa muun muassa hyvä ystävämme marsalkka Mannerheim vietti viimeiset hetket eläessään.
 Jaksoin koko matkan hämmästellä luonnon monimuotoisuutta. Lumisilta alpeilta Montreux'in rantakadulle, jonka varrelta löytyi ainakin 8 eri vaahteralajia.  Rantakadun varrelta löytyi myös korkkitammi, jolla on upeat lehdet, Mannerheimin muistopatsas ja paljon enemmän ja vähemmän hämmentävän näköistä taidetta.

Motreuxista suuntasimme järjettömän ruuhkan kautta hotellille. Sieltä kauppaan pienelle iltapalalle ja lopulta sitten unten maille.
Pullon rutistuminen johtuu muuten paineesta. Huipulla paine on pienempi, koska päällämme on vähemmän ilmaa. Pullossa on siis pienempi paine, kuin tilassa missä se on. Koska paine on pienempi pullon sisällä, vaatii se vähemmän pinta-alaa. Ulkoinen paine on suurempi ja vaatii enemmän pinta-alaa. Ja tämän vuoksi pullo siis menee ruttuun.